Med
utgangspunkt i mitt fokus på elever som trenger litt ekstra tid for å «finne
ordene» eller de som har vanskelig for å konsentrere seg, har jeg valgt å se på
hvilke ressurser og muligheter det finnes for å oppnå større deltakelse i blant
annet idemyldringer og meningsutvekslinger i klasserommet, slik at de kan få
vist hva de kan? Dette kan være en utfordring i mange klasserom, da det ofte er
de elevene som er kjappest og som tør ta ordet, som oftest slipper til i disse
prosessene. Her finnes det flere digitale ressurser som er enkle å bruke og har
mange variasjonsmuligheter i bruk, som kan være til hjelp- både fra elevens og
lærerens ståsted. Padlet (https://padlet.com/)
er et av disse verktøyene. Padlet er en digital oppslagstavle hvor det kan
postes innlegg, bilder og kan settes inn linker til andre sider, blant annet.
Den er enkel i bruk, og kan jobbes med både i sanntid og asynkront, mtp
hjemmearbeid og tilbakemeldinger. Eksempel på bruksområder er idemyldringer,
aktivering av forkunnskaper på gitte temaer, bokanmeldelser eller
oppsummeringer av temaer. Lærere kan også legge ut forslag som
elevene kan respondere på og elever kan stille spørsmål om gitte temaer
anonymt, som kan tas opp i plenum i klassen i etterkant. Et annet sosialt og
relasjonsbyggende område for padlet, er å bruke det til bursdagskort, hvor
elevene skriver inn hilsen til medelever. Dette er bare noe av det som padlet
kan brukes til, og alle stiller likt da alle kan/ må delta uavhengig av
personlighet og hvor «frempå» de er.
Et
annet samskrivningsverktøy som jeg er blitt kjent med gjennom studiet, og som
jeg har lært å sette stor pris på, er Google Docs (https://docs.google.com). Her kan det
skrives større oppgaver, og også her kan elevene enten jobbe sammen i sanntid, eller
legge inn sine bidrag når det passer for dem. Dette verktøyet passer best å
jobbe med på mellomtrinnet og oppover hvis elevene skal kunne utnytte det
optimalt, da det kan være komplisert å finne ut av for de minste elevene. Men
dette avhenger selvfølgelig av hvor mye elevene har jobbet med digitale verktøy
tidligere, og lærerens kompetanse på feltet.
Begge
overnevnte verktøy er gode ressurser som er allsidig og enkle i bruk, for både
elevene og læreren. Fordeler er også at elevene sitter ikke igjen med bøker
fulle av «røde streker», men kan redigere arbeidene sine etter kriterier og
tilbakemeldinger i den prosessorienterte jobbingen, noe som igjen gir
måloppnåelse og mestring hos ALLE elevene.
Kilder:
4 kommentarer:
Gode tips, Siss!
Hei Siss.
Jeg tenker alltid på google docs som et 'voksent' samskrivingsverktøy, men det kan jo helt sikkert funke fint for elever også. Vil tro at det kan passe fag og oppgaver der elevene skal skrive lengre tekster. Tenker allikevel at Padlet er mer tiltalende for elever (spesielt de yngre) med livligere bruk av farger og intuitiv tilgang til lenker, bilder osv. Fin blogg, Siss!
Brede
Hei, Siss!
Jeg liker refleksjonen din rundt det at Pablet kan brukes for å tilpasse undervisningen slik at alle elevene får tid og mulighet til å delta ut i fra sine forutsetninger. Det skal jeg ta med meg i tankene fremover! Takk :)
Hei Siss
Jeg hadde ikke mye kjennskap til padlet nettsiden, men etter å ha lest posten din har jeg fått en bedre forståelse:)
Hilsen Indira
Legg inn en kommentar